Naturalne sposoby na zaśnięcie

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Spanie to jedna z moich ulubionych form bezczynności. Niestety często zdarza mi się, że nie mogę zasnąć, głównie z przyczyn różnego rodzaju stresów. Pewnej bezsennej nocy postanowiłam, że zrobię stronę www o moich metodach radzenia sobie z bezsennością.

Sposoby tutaj zamieszczone określiłam jako naturalne, rozumiem je jako radzenie sobie bez użycia środków farmakologicznych, które wydawane są tylko z przepisu lekarza.
Jeśli znasz jakiś sposób, którego tu nie ma to napisz do mnie na adres pawilon75@wp.pl . Na pewno zamieszczę go na tej stronie, oczywiście z powołaniem się na autora.
Skutkiem moich dotychczasowych przemyśleń, studiów literaturowych oraz wiedzy nabytej na zajęciach z jogi jest podział metod na następujące kategorie:

Zalecenia ogólne

Aby nie mieć trudności z zaśnięciem należy przestrzegać kilku ważnych zasad: Nie korzystać z komputera conajmniej przez godzinę przed położeniem się spać. Ekran komputera powoduje tzw. powidok - po zamknięciu oczu nadal widzimy obraz, na który patrzyliśmy. Gry komputerowe mogą powodować nadmierne pobudzenie nerwowe a co za tym idzie trudności z zaśnięciem. Intensywna praca umysłowa (jak np. programowanie) również może powodować bezsenność. Nie należy wykonywać wysiłkowych ćwiczeń fizycznych bezpośrednio przed snem, ponieważ podnoszą ciśnienie krwi i pobudzają. Nie pić dużej ilości płynów, ażeby nie spędzić nocy na chodzeniu do ubikacji. Nie pić kawy i innych pobudzających napojów, u niektórych osób także po wypiciu pewnych ilości alkoholu (np. 1 - 2 piw) następują trudności w zaśnięciu. Alkohol również jest środkiem podwyższającym ciśnienie krwi. Nie słuchać dyskusji na kontrowersyjne tematy, np. politycznych w radiu i telewizji. Nie zażywać gorących kąpieli przed snem. Nie jeść potraw pikantnych ani słodyczy przed snem, ponieważ w nocy będzie się chciało pić, poza tym można po nich dostać zgagi. Nie jeść zbyt dużo przed snem.

Sposób pierwszy
Metoda ta polega na całkowitym lub częściowym pozbyciu się myśli, czyli po prostu niemyśleniu, bądź "wyłączeniu" mechanizmu wnioskowania. Na początku może się to zdawać trudne, zwłaszcza w sytuacjach stresowych, niemniej jednak metoda ma dużą skuteczność nie tylko przy zasypianiu, może także służyć wprowadzeniu się w stan relaksu w innych sytuacjach. Całkowite pozbycie się myśli na dłuższy czas wymaga treningu, zaprzestanie myślenia nie jest bowiem odruchem naturalnym. Najlepiej jest zacząć od tego, żeby nie skupiać się na żadnej myśli, która przychodzi do głowy. Pozwól aby myśli przelatywały przez twój umysł, ale nie poddawaj ich analizie (tak jakbyś obserwował przed sobą samochody przejeżdżające z dużą szybkością po autostradzie). Oddychaj równomiernie, ale swobodnie. Z każdym wydechem odpychaj od siebie kolejną myśl jaka przyjdzie ci do głowy. Ważne jest aby oddech był naturalny, nie za głęboki i nie za płytki.
Sposób drugi
Jeśli bezsenność spowodowana jest poczuciem winy, smutku, lub strachem, dobrym sposobem na jej pokonanie jest powtarzanie tekstów modlitewnych jak np. Różaniec, Koronka do Miłosierdzia Bożego lub Mantry. Mówienie powtarzającego się tekstu powoduje wyciszenie wewnętrzne, dodatkowo jeśli jest to modlitwa daje również poczucie spokoju wynikające z zawierzenia Bogu. W czasie stosowania powyższych sposobów można pozostawać w pozycji leżącej bądź siedzącej (pozycja siedząca pozwala odczuć moment kiedy ogarnia nas senność, mamy wtedy ochotę położyć się i zasnąć).

Medytacja jest skomplikowaną umiejętnością i nie czuję się w tej dziedzinie ekspertem. Podczas treningów skupienia uwagi w szkole jogi do której uczęszczam na zajęcia zaobserwowałam jednak, że wiele osób zapada w głęgboki sen w trakcie medytacji. Prawdopodobnie dlatego, iż powoduje ona relaks ciała i wyzbycie się stresów, co sprzyja dobremu zasypianiu. Techniką medytacyjną, którą mogę tutaj polecić jest medytacja czakr. Więcej na ten temat znajdziecie na innych stronach w Internecie. Być może po głębszym przeanalizowaniu literatury przedmiotu i wykonaniu doświadczeń napiszę więcej na ten temat.

Metoda ta polega na tworzeniu w wyobraźni realistycznych scen i obrazów mających na celu wprowadzenie umysłu w stan relaksu, uspokojenia, szczęśliwości, bądź twórczego pobudzenia.
Opiszę tutaj dwie techniki wizualizacji, które najbardziej lubię i które mogą być pomocne w zasypianiu.
Sposób 1
Wyobraź sobie, że spacerujesz po zielonej łące, czujesz zapach kwiatów, słyszysz śpiew ptaków i dźwięki owadów. Jest piękny letni dzień. Idąc kierujesz się w stronę leniwie płynącej rzeki. Po drodze zrywasz duże liście łopianu.
Dochodzisz do rzeki, siadasz nad samą wodą i przypatrujesz się jej.
Bierzesz kolejno wcześniej zerwane liście i kładziesz na nich wszystkie myśli i obrazy, których chciałbyś się pozbyć (mogą to być np. wizerunki osób z którymi chcesz rozluźnić więź emocjonalną, lub powracające zdarzenia o których chcesz zapomnieć). Następnie kładziesz liść na taflę wody i bez emocji patrzysz jak prąd rzeki unosi go coraz dalej od ciebie. W końcu liść znika za horyzontem. Masz przy sobie dużo liści i możesz w ten sposób pozbyć się wszystkich dręczących cię problemów. Za każdym razem, gdy znikają one z pola widzenia czujesz się bardziej wolny, spokojny i szczęśliwy.
Ta metoda jest skuteczna nie tylko przy zasypianiu, powtarzając ją kilka razy w ciągu dnia, można się pozbyć wielu natrętnych myśli. Każdorazowo wizualizacja tego typu nie powinna trwać długo, najwyżej do kilkunastu minut. Powtarzana często i krótko gwarantuje lepsze efekty.

Sposób 2
Wyobraź sobie, idealnego siebie. Zobacz kolejno każdy fragment twojej osobowości takim jaki pragniesz aby był. Możesz zacząć od wyglądu w najmniejszych szczegółach, następnie przejść od cech charakteru. Wyobraź sobie, że te wszystkie idealne cechy jak wspaniałe dary od jakiejś hojnej nadludzkiej Istoty spływają na ciebie kolejno (Przyjacielem, który przekazuje ci te wszystkie nowe cechy może być Bóg, Duch Stwórcy, Wszechświat, Natura, lub nawet TY sam). Wchłaniasz je do swojego wnętrza jako białe światło, przenikają wgłąb ciebie przez każdą komórkę twojej skóry. Stajesz się teraz człowiekiem, dobrym, spokojnym, szlachetnym, mądrym i pięknym. Twoje dawne, złe przyzwyczajenia, wychodzą z ciebie całkowicie i spływają do Ziemi. Nie pamiętasz już o nich, jesteś odnowiony, taki jakim chcesz być, nie masz sobie nic do zarzucenia, możesz spać spokojnie. To wspaniałe uczucie będzie ci towarzyszyć także rano po przebudzeniu.

Pan Stanisław pisze: "Mogę polecić metodę podobna do wizualizacji - polegającą na autosugestii lub prawie na autohipnozie. Spróbuję krotko opisać na czym metoda polega - jednak w razie wątpliwości odsyłam do ksiązki na temat hipnozy autorstwa Honoraty Korpikiewicz. Leżąc w łóżku należy skupić się na pracy i funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu. Nie musimy znać dokładnej budowy i procesów sterujących - wystarczy, ze wyobrazimy sobie jak działa np. nasz system nerwowy […] Układ możemy przyrównać np. do pewnego rodzaju sterowni, w której znajdują się różne urządzenia odpowiedzialne za funkcjonowanie całości.
Kiedy juz wyobrazimy sobie jakie "urządzenie" steruje określoną funkcja, możemy je wyłączyć. I tak najpierw należy "włączyć" podświadomość, żeby przejęła kontrolę nad organizmem po wyłączeniu świadomości (wyłączenie świadomości następuje na końcu i powinno skutkować natychmiastowym zaśnięciem). Po wyłączeniu podświadomości, wyłączamy analizę i wnioskowanie, następnie stopniowo zmniejszamy przepływ myśli, aż do wprowadzenia się w stan relaksu - nie należy powracać do stanu świadomości. Można dodać inne funkcje, których odłączanie będzie wprowadzać nasz mozg w stan odpoczynku. Po wyłączeniu wszystkich "urządzeń", które nie są potrzebne podczas snu możemy (wychodząc ze sterowni) wyłączyć świadomość (stan czuwania) - wówczas zasypiamy.
Można wprowadzić dodatkowe elementy - np. zaprogramować długość snu - jest to skuteczne ze względu na wewnętrzny zegar biologiczny; możemy również ustawić "odtwarzanie" określonych myśli w podświadomości - czyli po prostu zaprogramować to, co ma się nam przyśnić (techniki świadomego snu). Na temat technik świadomego snu więcej informacji można znaleźć w Internecie."

Akupresura jest bardzo skuteczną metodą pomagającą w zasypianiu (osobiście stosuję ją najczęściej).
Wspaniałe efekty daje gdy ją połączyć np. z wizualizacją albo oczyszczaniem umysłu.
Sposób 1
Palcem wskazującym i kciukiem chwyć się u nasady nosa (u góry, w najcieńszym miejscu). Nie trzeba uciskać mocno, wystarczy tylko trzymać.
Sposób 2
Jest sposobem zaczerpniętym z metody BSM (Biostymulacja Mózgu). Metoda BSM polega na stymulowaniu do pracy niektórych części mózgu odpowiedzialnych za określone procesy w organizmie. Dokonuje się tego poprzez regularne dostarczanie ciepła (energii) trzymając jedną bądź obie dłonie na głowie ułożone w odpowieniej pozycji.
W tym przypadku akurat interesuje nas ośrodek odpowiadający za sen. Znajduje się on z przodu czaszki.
Aby ułatwić zaśnięcie należy ułożyć dłoń (obojętnie którą) na czole i trzymać ją w ten sposób ok. 20 min., najlepiej aż do zaśnięcia.
Metoda BSM może także być skuteczna w innych dolegliwościach.
W Internecie można znaleźć więcej materiałów na ten temat.
Sposób 3
Należy uciskać kolejno opuszki palców dłoni kciukiem. Przytrzymać na każdym palcu przez 2 - 3 sekundy. Można stosować łącznie z metodą numeryczną o której dalej...

* Kanapka z ciemnego pieczywa z pieczonym kurczakiem zawiera tryptofan, aminokwas o działaniu uspokajającym. Powstaje z niego serotonina, która poprawia nastrój - uwalnia na przykład od gonitwy natarczywych myśli.
* Zamiast mleka, wypij wieczorem herbatę z melisy. Mleko zawiera wprawdzie tryptofan, ale obciąża wątrobę.

(ze stron pisma "Przyjaciółka")

Powszechnie znane preparaty do nabycia w aptekach bez recepty to np. Persen, działający uspokoajająco i ułatiwający zasypianie.
Osobiście wypróbowałam preparat Melatonina, zawierający "hormon snu", jest dość skuteczny, gdy zażywa się go na godzinę przed snem. Spotkałam sie jednak z poglądem, że jej stosowanie ingeruje w układ hormonalny i immunologiczny.
Mogę też polecić nieco tańszą Melisę w torebkach do zaparzania. Melisę, aby była skuteczna należy pić klika razy dziennie wg przepisu na opakowaniu.
Gdy zażywamy leków wspomnianych powyżej nie należy pić alkoholu.
Podobno skuteczny jest też napój w postaci mleka z odrobiną dżinu (ale tego nie próbowałam).
Przed nocą pijemy napar z kwiatu lipy lub mieszankę ziołową nerwosan albo przyjmujemy w ciągu dnia 4 granulki do ssania leku homeopatycznego passiflora. Doskonale działają również tabletki "waleriana na noc" dostępne w sklepach "Herbapolu"

Chyba najbardziej znana z metod numerycznych to liczenie baranów. Wyobrażamy je sobie jak kolejno skaczą przez płot lub górski strumyk w miłej scenerii. Jeśli zwykłe liczenie nie skutkuje można użyć odmian tej metody np. liczyć w systemie szesnastkowym lub w obcym języku, można też liczyć od końca zacząwszy np. od 1000.
Inna metoda numeryczna, wymagająca dużego skupienia to liczenie kaczek pływających na stawie (oczywiście w wyobraźni). Kaczki ciągle są w ruchu, policzone, wpływają pomiędzy niepoliczone i na odwrót.
Czasem skutkuje też samo liczenie, bez elementów wizualizacji (takich jak barany, czy kaczki). Będąc małą dziewczynką gdy miałan trudności z zaśnięciem liczyłam do 100, co zwykle skutkowało. Ćwiczenia relaksujące

Gdy nie możemy zasnąć wietrzymy pokój, wykonujemy ćwiczenia oddechowe i relaksujące. Układamy się na boku z podkurczonymi nogami. Powoli unosimy kolano w górę, nie ruszając stopy. Przez chwilę utrzymujemy tę pozycję, a następnie powoli opuszczamy kolano. Ćwiczenie powtarzamy 12 razy. W trakcie gimnastyki oddychamy głęboko i spokojnie co umożliwi nam szybkie zaśnięcie. Przed nocą pijemy napar z kwiatu lipy lub mieszankę ziołową nerwosan albo przyjmujemy w ciągu dnia 4 granulki do ssania leku homeopatycznego passiflora. Doskonale działają również tabletki "waleriana na noc" dostępne w sklepach "Herbapolu"

Sposób pana Wiesława:
Wstawać codziennie o 5.00 i kłaść sie spać o 22.00

Sposób Michała:
Przed zaśnięciem udać się na pół godzinny spacer

Sposób nadesłany przez Sławka:
"Ja zastosowałem terapie nudnym dźwiękiem, a dokładniej mówiąć szumem fal radiowych. Poprostu tak ustawiam fale radiowe żeby nie odbierała żadna stacja i nastawiam radio żeby wyłączyło mi się po 45 minutach, bo po co ma chodzić całą noc i w dodatku obciążąć nasz umysł w nocy.
Ja wieczorem jestem raczej osobą pobudzoną, a krócej mówiac jestem raczej "nocnym markiem". I pomimo tego to zadziałało.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 70 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*